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20.09.2018, 15:30 Uhr

Klasse für Ingenieur- und Wirtschaftswissenschaften, 114. Sitzung

Vortrag 1 Prof. Dr. Günther Meschke, Bochum: Numerische Simulation im innerstädtischen Tunnelbau – Vom Design zur Vortriebssteuerung Vortrag 2 Prof.’ in Dr. Franziska Völckner, Köln: Word-of-Mouth (WOM) Relevance: Messung und Erklärung des Einflusses von WOM auf Kaufentscheidungen

Vortrag 1

Numerische Simulation im innerstädtischen Tunnelbau – Vom Design zur Vortriebssteuerung

Prof. Dr. Günther Meschke, Bochum

Details zum Vortrag lagen bei Redaktionsschluss noch nicht vor.

Prof. Dr. Günther Meschke studierte Bauingenieurwesen an der TechnischenUniversität Wien mit der Fachrichtung „Konstruktiver Ingenieurbau“ in der Zeit von 1977 bis 1983. 1984 bis 1988 war er Forschungsassistent am Institut für Festigkeitslehre der TU Wien und wurde 1989 mit dem Thema „Synthese aus konstitutivem Modellieren von Beton mittels dreiachsialer, elastoplastischer Werkstoffmodelle und Finite Elementeanalysen dickwandiger Stahlbetonkonstruktionen“ promoviert. Anschließend war er von 1988 bis 1996 Assistent am Institut für Festigkeitslehre der TU Wien. 1990 bis 1991 hatte er einen Forschungsaufenthalt an der Stanford University, Californien/USA. 1996 habilitierte er sich in Festigkeitslehre und Baumechanik mit dem Thema „Elastoviskoplastische Stoffmodelle für numerische Simulationen mittels der Methode der Finiten Elemente“. 1996 wurde er außerordentlicher Universitätsprofessor der TU Wien. 1998 nahm er einen Ruf auf eine Professur am Institut für Statik und Dynamik der Ruhr-Universität Bochum an. Dort war er von 2001 bis 2004 Geschäftsführender Direktor des Instituts für Konstruktiven Ingenieurbau und von 2004 bis 2006 Dekan der Fakultät für Bauingenieurwesen. Von 2005 bis 2006 war er Sprecher der Dekane-Konferenz der Ruhr-Universität Bochum. Seit 2010 ist er Sprecher des Sonderforschungsbereiches 837 „Interaktionsmodelle für den maschinellen Tunnelbau“. Seit 2010 ist er ordentliches Mitglied der Nordrhein-Westfälischen Akademie der Wissenschaften und der Künste und seit 2012 assoziiertes Mitglied der Österreichischen Akademie der Wissenschaften.

Vortrag 2

Word-of-Mouth (WOM) Relevance: Messung und Erklärung des Einflusses von WOM auf Kaufentscheidungen

Prof.’ in Dr. Franziska Völckner, Köln

Word of mouth (WOM), defined as “informal communications directed at other consumers about the ownership, usage, or characteristics of particular goods and services or their sellers” (Westbrook 1987, p. 261) is ubiquitous in today’s marketing environment. Companies spend large amounts of money to induce WOM for their products and make it available to consumers in order to influence their decision making and stimulate sales (Babić Rosario et al. 2016). Even though WOM marketing has been widely adopted by companies, assessing the relevance of WOM to manage WOM related marketing activities and budget allocation plans accordingly is one of the most significant challenges that managers face today (Hewett et al. 2016; Wuyts et al. 2016). We introduce the concept of “WOM relevance,” which measures the importance of WOM for consumers’ decision making in specific categories. Based on several studies from two countries, we develop and empirically validate a parsimonious scale to measure WOM relevance. We apply the scale to 20 categories and different types of WOM. The results suggest a high reliability and validity of the scale and offer managers substantive insights into the differences of WOM relevance across categories and WOM types as well as contingency factors that explain these differences.

Prof.’ in Dr. Franziska Völckner is a Professor of Marketing at the School of Management, Economics and Social Sciences of the University of Cologne, Germany. Her research interests center on building and managing market-based assets with a focus on the general question of how companies can build and maintain strong brands. She has been a Visiting Scholar at J. Mack Robinson College of Business at Georgia State University, Waikato Management School at the University of Waikato, and the School of Communication, Journalism and Marketing at Massey University Albany Campus, among others. Her work has been published in leading academic journals such as Journal of Marketing, Journal of Marketing Research, MISQ, International Journal of Research in Marketing, Journal of the Academy of Marketing Science, and Journal of Service Research.

In 2016, the paper “Managing brands in the social media environment” (Journal of Interactive Marketing, Special Issue on Social Media and Marketing, Vol. 27, Issue 4, co-authored by S. Gensler, Y. Liu-Thompkins, and C. Wiertz) was recognized by Emerald Group Publishing with the Emerald Citations of Excellence Award for highly cited papers. Furthermore, she is a recipient of the 2011 Best Paper Award of the German Academic Association of Business Research for “How Important Are Brands? A Cross-Category,Cross-Country Study” (Journal of Marketing Research, Vol. 47, Issue 5, co-authored by M. Fischer and H. Sattler). In terms of teaching, she received the Albertus-Magnus Teaching Award of the Faculty of Management, Economics and Social Sciences, University of Cologne, in the summer terms 2011 and 2013.

Professor Völckner is a member of the deanery, being responsible for the school’s marketing and public relations, a deputy member of the school’s Faculty Board, a member of the University Council of the University of Cologne, and a member of the Institutional Strategy Steering Committee, i.e., the managing board of the institutional strategy of the University of Cologne. She has worked with several international companies, such as Henkel, L’Oréal, Unilever, McKinsey & Company, Young & Rubicam, and YouGov (Cologne). She received her doctoral degree and her habilitation from the University of Hamburg, Germany.